انواع وایر شمع و طول عمر آنها

2,089 بازدید 19 مرداد 1400 زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
انواع وایر شمع و طول عمر آنها

همانطور که می‌دانید موتور خودرو دارای یک سیستم احتراق است و شمع‌ها وظیفه ایجاد جرقه در سیستم احتراق را دارند. برای ایجاد جرقه نیاز به ولتاژ فشار قوی است که وایر شمع به همین منظور در خودرو تعبیه شده است و وظیفه انتقال ولتاژ فشار قوی کویل یا دلکو به سر شمع ها را بر عهده دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع وایر شمع و طول عمر آن‌ها آشنا کنیم.

وایر شمع چیست؟

قبل از آنکه به انواع وایر شمع بپردازیم بهتر است ابتدا در رابطه با آن توضیحات مختصری ارائه دهیم. خودرو برای روشن شدن نیاز به جریان الکتریسیته دارد و دینام این جریان راتولید می‌کند، شمع ‌ها نیز وظیفه اجاد جرقه به وسیله این جریان را دارند اما شمع‌ها چگونه به سیستم احتراق و جریان الکتریسیته متصل می‌شوند؟ دقیقا این همان وظیفه وایر شمع است. وایر شمع جریان فشار قوی را به شمع منتقل می‌کند و شمع سبب ایجاد جرقه و روشن شدن خودرو می‌شود.

انواع وایر شمع خودرو

انواع وایر شمع

وایر شمع‌ها انواع مختلفی دارند و به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • وایرهای سیمی
  • وایرهای ابریشمی
  • وایرهای ترکیبی

وایرهای سیمی

وایرهای سیمی دیگر منسوخ شده‌اند و در ماشین‌های امروزی به کار برده نمی‌شوند. در گذشته در خودروهای کاربراتوری از وایر شمع سیمی استفاده می‌شد. وایرهای سیمی از آلیاژ مس و یک عایق ساخته می‌شدند.

وایرهای ابریشمی

برخلاف وایرهای سیمی در وایرهای شمعی از نخ استفاده می‌شود، نوعی نخ که بسیار مقاوم است، از این رو نام وایرهای ابریشمی به آن‌ها اختصاص داده شد. این نخ‌ها به گرافیت آغشته هستند که با کمترین افت ولتاژ می‌توانند ولتاژهای بالا را انتقال دهند. از ویژگی‌های برتر وایرهای ابریشمی می‌توان به مقاومت بالا، انعطاف پذیری خوب و خاصیت پارازیت گیری بالا اشاره کرد به همین دلیل در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری استفاده می‌شوند. قطر خارجی این نوع 7 میلی متر است.

وایرهای ترکیبی

همانطور که از اسم این مدل پیداست ترکیبی از وایرهای سیمی و ابریشمی هستند. کارایی این مدل نسبت به وایرهای سیمی بهتر است اما نسبت به وایرهای ابریشمی انعطاف کمتری دارند. وایرهای ترکیبی بیشتر در خودروهای کاربراتوری تعبیه شده‌اند.

طول عمر وایر شمع‌ها

وایر شمع‌ها نیز مانند تمامی قطعات مصرفی دیگر دارای طول عمر هستند. معمولا وایرها از جنس مقاوم و با کیفیت ساخته می‌شوند و به دلیل اینکه یک قطعه ثابت هستند و با دیگر قطعات در تماس و اصطکاک نیستند کمتر خراب می‌شوند. عمر وایر شمع‌ها بسته به نوع کارخانه تولیدی و نوع خودرو بر حسب کیلومتر کارکرد تعیین می‌شود. به هنگام خرید وایر شمع اگر روی جعبه را نگاه کنید میزان عمر درج شده است. میزان عمر همه وایر شمع‌ها باهم برابر نیست. در ساخت وایر شمع دو نکته‌ی حرارت موتور و میزان ولتاژی که قرار است وایرشمع انتقال دهد بسیار مهم است.

علائم خرابی وایر شمع

تمامی قطعات خودرو به هنگام خراب شدن دارای علائمی هستند که اگر به آنها توجه کنید هزینه کمتری برای تعمیر صرف خواهید کرد. علائمی مانند موارد زیر نشان‌دهنده خرابی وایر شمع است:

  • بدکار کردن موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • کاهش قدرت موتور
  • نشتی سوخت در سیستم احتراق
  • بالا رفتن دمای موتور
  • ریپ زدن
  • و...

سخن آخر این است که وایر شمع از قطعات مصرفی خودرو است و باید در زمان مقرر تعویض شود، در غیر این صورت ممکن است به قطعات دیگر آسیب زده یا یک روز پرمشغله که احتیاج به ماشین دارید نتوانید ماشین را روشن کنید. به هنگام خرید وایر شمع مدل مناسب خودروی خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.