انواع روشهای شارژ باطری ماشین

3,347 بازدید 03 مرداد 1400 زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
انواع روشهای شارژ باطری ماشین

به احتمال زیاد شما هم با خالی شدن شارژ باتری ماشین مواجه شده‌اید. یک فراموشکاری مانند روشن گذاشتن چراغ‌ها می‌تواند سبب خالی شدن باتری شود، اما راهکارهایی برای شارژ باتری وجود دارد. برخی از آنها اوراژانسی هستند و بدون دستگاه شارژ انجام می‌شوند و برخی دیگر نیاز به دستگاه دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌های شارژ باتری ماشین آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل خالی شدن شارژ باتری ماشین

بهتر است قبل از آنکه به روش شارژ باتری بپردازیم، نگاهی اجمالی به دلایل خالی شدن شارژ به شرح زیر داشته باشیم:

 برق دزدی خودرو

این یک اصطلاح است و زمانی به کار برده می‌شود که عملا برقی نباید استفاده شود و خودرو خاموش است. پس چگونه برق مصرف می‌شود؟ پاسخ این است اگر فراموش کنید و یک وسیله برقی ماشین مانند چراغ جلو، چراغ سقفی و... روشن باشد یا یک قطعه برقی معیوب باشد به هنگام خاموش بودن خودرو در حال تغذیه از باتری است که سبب می‌شود بعد از چند ساعت خواب به هنگام استارت زدن ماشین روشن نشود.

 اشکال در دینام خودرو

وظیفه دینام شارژ باتری خودرو است. هرگونه اختلال در کارکرد دینام و عدم تعمیر آن سبب بروز مشکل در باتری می‌شود. به طور معمول دینام خودرو باید بین 13.5 الی 14.5 ولت شارژ کند، اگر کمتر از این میزان باشد باتری خالی می‌شود و اگر بیشتر باشد به باتری آسیب وارد می‌شود.

 شوره و سفیدک سر باتری

حتما با شوره و سفیدک سر باطری مواجه شدید، این حالت از ورود جریان برق دینام به باتری جلوگیری می‌کند و مانع از شارژ باتری می‌شود. برای از بین بردن سفیدک‌ها از برس سیمی یا محلول اسیدی استفاده کنید.

روش‌های شارژ باتری

 شارژ باتری ماشین با استفاده از خود ماشین

فرآیند شارژ باتری خودرو توسط دینام انجام می‌شود. اگر در حال رانندگی ماشین از کار بیفتد احتمالا علت آن خراب شدن دینام است که در این صورت می‌توانید با هل دادن ماشین را روشن کنید و نیم ساعت در حال روشن باقی بماند، تا شارژ شود. سپس در اسرع وقت برای عیب یابی و تعویض دینام به تعمیرگاه مراجعه کنید.

 اتصال باتری به باتری

در اتصال باتری به باتری از یک خودرو سالم کمک گرفته می‌شود و باتری آن به باتری خودرو معیوب متصل می‌شود. دقت نمایید که این کار باید در هوای آزاد و دارای تهویه انجام شود زیرا خطر جرقه و آتش‌سوزی وجود دارد.

 دستگاه شارژر باطری ماشین

دستگاه‌های شارژر باتری به برق خانگی وصل می‌شوند و می‌توانند باتری خودرو را شارژ کنند. برای شارژ کردن با شارژر ابتدا سطح الکترولیت را از طریق محفظه کوچک روی باتری بررسی کنید و در صورت لزوم الکترولیت بیشتری در داخل باتری بریزید. سرباتری‌ها را تمیز کنید. باتری را از محل خود خارج کنید و دستگاه شارژر را به برق متصل کنید. سر مثبت دستگاه را به سر مثبت باتری و سر منفی را در زمین خاکی فرو ببرید. تنظیمات آمپر و ولتاژ را روی شارژ تنظیم کنید تا دستگاه کارش را شروع کند. برخی دستگاه‌ها شدت جریان را به طور خودکار تنظیم می‌کنند، در غیر این صورت باید آن را به صورت دستی تنظیم کنید. حداکثر شدت جریان باید به میزان 10 درصد از ظرفیت باتری باشد ولی حالت ایده‌آل 5 درصد است. هرچه شدت جریان پایین تنظیم شود، زمان بیشتری برای شارژ کردن مورد نیاز است. اگر سر منفی شارژر را به باتری وصل کردید، نباید آن را تکان دهید یا به آن دست بزنید.

 شارژ باتری ماشین با آداپتور معمولی

تصویر بالا شارژ باتری ماشین با آداپتور معمولی را نشان می‌دهد. برای این کار نیاز به لامپ، سیم مسی و آداپتور دارید. لامپ در این مدار حکم مقاومت را دارد. برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم شما نیاز به یک پل دیود دارید. این روش برای شارژ باتری امکان پذیر است اما در صورتی که دانش و مهارت کافی ندارید توصیه می‌شود از این روش استفاده نکنید زیرا ممکن است خطر آفرین باشد. بهتر است یک دستگاه شارژر خریداری کنید.

 شارژ باتری ماشین با شارژرهای خورشیدی

اگر می‌خواهید ماشین را برای مدت طولانی روشن نکنید می‌توانید یک شارژر خورشیدی تهیه کنید. در این صورت تا زمان روشن کردن مجدد خودرو، شارژ باتری حفظ می‌شود.
باتری از قطعات اصلی و مهم خودرو است و بدون باتری حرکت ماشین امکان پذیر نیست. اگر در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید به مشکل اساسی برخورد نخواهید کرد و به میزان عمر باتری می‌توانید از آن استفاده کنید. در بین روش‌های شارژ باتری بهترین روش استفاده از دستگاه شارژر باتری ماشین است. هرچند روش‌هایی مانند شارژ باتری ماشین با ترانس و شارژ باتری ماشین با دستگاه جوشکاری نیز وجود دارد اما به دلیل نیاز به دانش فنی و مهارت برای همه افراد مناسب نیست و ممکن است خطرآفرین باشند لذا توصیه نمی‌شوند.