آموزش باتری به باتری کردن ماشین

823 بازدید 06 مرداد 1403 زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
آموزش باتری به باتری کردن ماشین

زمانهایی پیش آمده که راننده زمان روشن کردن ماشین هرچه استارت زده ماشین روشن نشده و بدنبال عیب آن بوده و متوجه شده که باتری ماشین خالی شده و یا اینکه خوابیده در این صورت نیاز پیدا کرده کمک درخواست کند برای این کار سه روش وجود دارد:

ابتدا به امداد خودرو زنگ بزنید تا آنها باتری ماشین را تعویض کنند.

یا اینکه به وسیله پاور بانک یا شارژر ماشین باتری را شارژ کنید یا اگر نداشتید باید از روش سوم استفاده کنید، برای اینکه ماشین را روشن کنید از خودرویی دیگری کمک بگیرید و باتری به باتری کنید، این کار نیاز است که به صورت صحیح و درست انجام شود، ما در ادامه قصد داریم به آموزش صحیح باتری به باتری کردن بپردازیم :

  • در ابتدا برای این کار نیاز است که یک باتری سالم را تهیه کنید بعد باید این مراحل را انجام دهید.
  • هر دو ماشین را تا جایی که امکان دارد بهم نزدیک کنید و بعد کاپوت هر دو ماشین را بالا بزنید.
  • قطب‌های مثبت و منفی هر دو باتری را مشخص کنید، علامت مثبت با + و قطب منفی با علامت – مشخص شده است.

در گام بعدی باید که هر دو ماشین را برای این کار آماده کنید برای این کار تمام قطعات برقی مانند فن، بخاری، رادیو و همه تجهیزات برقی را که در ماشین است خاموش کرده یا جدا کنید. سویئچ در این مرحله باید در حالت خاموش باشد.

اگر ماشینها با یکدیگر برخوردی داشته باشند، امکان آسیب جدی به تمامی قطعات برقی یا کامپیوتر ماشین بسیار زیاد است، نباید ماشین‌ها را طوری قرار دهید که باهم تماس داشته باشند. باتری ماشین را آماده کنید.

برای اینکه از باتری استفاده کنید، باید سر باتری‌ها را چک کنید تا اطمنان پیدا کنید که سر آن رسوب نداشته باشد. کابل را برای انجام کار آماده کنید.

برای استفاده از باتری به باتری کردن نیاز به یک جفت کابل مناسب است. این کابل دارای دو رنگ قرمزکه ضخامت آن بیشتر است و کابل مشکی که به قطب منفی متصل میشود و ضخامت آن کمتر است.

در این زمان باید به یاد داشته باشید که هرگز نباید دو سر قرمز و مشکی با یکدیگر تماس داشته باشند، اگر این اتفاق روی دهد آسیب جدی به ماشینها وارد میشود و هرگز قطب‌ها را اشتباه متصل نکنید چون امکان دارد که باتری منفجر شود.

بعد کابلها را طبق مراحلی به باتری متصل کنید

  • کابل قرمز را به سر مثبت باتری سالم وصل کرده و سر دیگر آن را به باتری خراب متصل کنید.
  • کابل مشکی را یک سرش را به قطب منفی باتری سالم و سر دیگر را به بدنه ماشین که باتریش خراب است وصل کنید.

زمان اتصال بهتر است که به قسمت فلزی که رنگ نشده متصل شود تا ارتباط بهتر انجام شود، میتوانید به یک پیچ یا مهره هم متصل کنید.

باید دقت کنید که کابل به پروانه ماشین برخورد نکند.

ماشینی که باتری سالم دارد را روشن کنید و صبر کنید، بگذارید ماشین چند دقیقه کار کند.

ماشین دوم را هم روشن کنید.

باید باتری خراب در این مدت شارژ شده باشد، حالا استارت بزنید تا ماشین روشن شود.

اگر ماشین روشن نشد کمی کابلها را تکان یا فشار بدهید، این کار باید نتیجه بدهد و باتری آماده شود
کابل‌ها را جدا کنید.

بعد از اینکه ماشین روشن شد و باتری به باتری کردن به درستی انجام شد، باید کابل‌ها را بادقت و مرحله به مرحله جدا کنید، باید در زمان جدا کردن دقت کنید که هیچ کدام از کابل‌ها به هم برخورد نکند و فاصله داشته باشند.

در ابتدا کابل مشکی را از قسمت فلزی جدا کنید و بعد از قطب منفی باتری سالم جدا کنید.

کابل قرمز ار از قطب مثبت باتری سالم جدا کرده وبعد از آن را از باتری ماشین دیگر جدا کنید.

بعد از این کارها تمامی وسایل باتری را در سر جای خود قرار دهید.

بهتر است که ماشین خراب را مدتی روشن نگه دارید تا باتری بتواند خود را کامل شارژ کند و در حدود نیم ساعت حداقل با آن رانندگی کنید اگر باتری شارژ نشد باید حتما باتری را عوض کنید.

اگر تمامی این مراحل را انجام دادید و باز ماشین روشن نشد، کمی صبر کنید بعد ماشین سالم را استارت بزنید و بعد از چند دقیقه کابلها را جدا کنید، چون دیگر در این زمان باید حتما باتری شارژ شده باشد، اگر باز ماشین روشن نشد باید احتمال بدهید که سیم‌کشی و یا الترناتور ماشین دچار مشکل شده باشد.

مضرات باتری به باتری ماشین

زمانی که باتری ماشین دچار مشکل شد از دیگر راه حل آن هل دادن ماشین است که اصلا توصیه نمیشود زیرا تسمه تایم در ماشینهای امروزی وجود دارد و این تسمه تایم امکان دارد بر اثر لگدهای ناگهانی که بر اثر رها کردن کلاج برای روشن شدن ماشین ایجاد میشود مقاومت خود را از دست بدهد و پاره شود یا اینکه از تنظیم خارج شود.

راه حل بعدی استفاده از جامپ استارتر است.

یا اینکه باتری به باتری را انجام دهید، باید این کار را حتما بادقت انجام دهید، چون امکان دارد مشکل پیش بیاید.

این موارد به این شرح است :

قبل از استارت زدن ماشین مشکل دار بهتر است تا به وسیله کابل ویژه این کار انجام شود و باتری به وسیله آن چند دقیقه به باتری سالم ماشین که روشن است متصل باشد تا شارژ شود تا بار اضافه به دینام ماشین‌ها وارد نشود و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنند.

باید قطبها به دقت به هم وصل شود و بعد اینکه ماشین روشن شد سریع کابلها را جدا کنید، چون اگر متصل بماند امکان دارد بخاطر تفاوت در میزان شاژ دینام‌ها و آمپر تداخل پیدا کنند و باعث خرابی قسمتهای برقی ماشین شوند.

بعد اینکه ماشین روشن شد نباید الکی پدال گاز را فشار داد و بی مورد گاز داد چون موجب میشود که به دینام فشار وارد شود و همچنین سبب سوختن آفتامات، دیودها یا بالشتکهای آن شود.

بهتر است که با سرعت کم رانندگی کنید تا باتری شارژ بشود و به ماشین وقطعات آن آسیب وارد نشود.

در ماشینهای امروزی بدلیل اینکه برق ماشین بسیار حساس است و احتمال اینکه به کامپیوتر ecu ماشین آسیب وارد شود بسیار زیاد است و امکان دارد با انجام غلط این کار موجب آسیب به این قطعات شوید، بهتر است که از جامپ استاتر یا دستگاه شارژر استفاده کنید تا با آرامش خاطر باتری خود را شارژ کنید.