دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو که باید بدانید!

425 بازدید 15 آذر 1402 زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه
دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو که باید بدانید!

خودروی شما با استفاده از زنگ‌ها، نمادها و پیام‌ها با شما ارتباط برقرار می‌کند. یکی از مهم‌ترین نمادهایی که باید به آن توجه کنید، چراغ چک ماشین همان چراغ نارنجی رنگ شکل موتور است که معمولاً در پشت آمپر خودرو قرار دارد. زمانی که کامپیوتر داخلی خودرو مشکلی را تشخیص دهد باعث روشن شدن چراغ چک خودرو میشود.

چراغ چک موتور خودرو چه زمانی روشن میشود؟

چراغ چک موتور خودرو چه زمانی روشن میشود؟

خودروهای مدرن شبیه به کامپیوترهای روی چرخ عمل می‌کنند. واحدهای کنترل الکترونیکی (ECU) در سراسر خودرو نصب شده و اطلاعات را از حسگرهای مختلف جمع آوری می‌کنند و سپس این اطلاعات را برای کنترل عملکردهای مختلف خودرو، مانند موتور، چراغ جلو و سایر سیستم ها استفاده می کنند.

زمانی که چراغ چک ماشین روشن می شود، می تواند به معنای وجود مشکل در یکی از سیستم های خودرو باشد. این مشکلات می توانند از یک مسئله جزئی مانند شل بودن درب باک بنزین تا یک مشکل جدی مانند خرابی موتور باشند.

البته روشن شدن چراغ چک ماشین لزوماً نشانه یک مشکل جدی نیست. گاهی اوقات، این مشکل ساده و قابل رفع است. با این حال، مهم است که این مشکل را نادیده نگیرید و در اسرع وقت برای بررسی آن اقدام کنید.

شل شدن درب باک بنزین

شل شدن درب باک بنزین

یکی از رایج ترین دلایل روشن شدن چراغ چک شل بودن درب باک بنزین است. درب باک بنزین نقش مهمی در حفظ فشار سیستم سوخت رسانی خودرو ایفا می کند. این کار را با جلوگیری از خروج بخارات بنزین انجام می دهد.

اگر چراغ چک موتور خودروی شما بلافاصله پس از سوخت گیری روشن شود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که درب باک بنزین را بررسی کنید. اگر درب شل است، آن را محکم کنید. اگر درب کاملاً از بین رفته باشد، باید آن را تعویض کنید.

خرابی سنسور اکسیژن

خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن، یک قطعه الکترونیکی است که میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز خودرو را اندازه گیری می کند. این سنسور اطلاعات را به کامپیوتر خودرو ارسال می کند تا نسبت سوخت به هوا را تنظیم کند. یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو خرابی این سنسور است.

اگر سنسور اکسیژن معیوب شود، کامپیوتر خودرو نمی تواند نسبت سوخت به هوا را به طور دقیق تنظیم کند. این امر می تواند باعث افزایش مصرف سوخت، کاهش عملکرد موتور و افزایش آلایندگی شود. همچنین می تواند به قطعات دیگر خودرو مانند شمع جرقه و مبدل کاتالیستی آسیب برساند، البته توجه داشته باشید که حتی اگر سنسور اکسیژن خراب هم باشد موتور خودرو همچنان میتواند به کار ادامه دهد، اما در طولانی مدت به قطعات دیگر خودرو آسیب خواهد زد.

خرابی مبدل کاتالیستی

خرابی مبدل کاتالیستی

مبدل کاتالیستی یک قطعه مهم در سیستم اگزوز خودرو است که وظیفه کاهش آلاینده های خروجی موتور را بر عهده دارد. و با واکنش های شیمیایی که در گازهای خروجی موتور انجام می دهند باعث تبدیل آلاینده ها به مواد غیر سمی می شوند.

خرابی مبدل کاتالیستی می تواند باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود. دلایل اصلی خرابی این قطعه موارد زیر هستد:

  • استفاده از سوخت نامناسب: استفاده از سوخت نامناسب مانند سوخت با اکتان پایین می تواند به این قطعه آسیب بزند.
  • خرابی سنسور اکسیژن: خرابی سنسور اکسیژن می تواند باعث عملکرد نادرست مبدل کاتالیستی شود.
  • نشتی اگزوز: نشتی اگزوز می تواند باعث گرم شدن بیش از حد مبدل کاتالیستی شود و به آن آسیب برساند.
  • تصادف: تصادف می تواند باعث آسیب فیزیکی به مبدل کاتالیستی شود.

علائم خرابی مبدل کاتالیستی عبارتند از:

  • روشن شدن چراغ چک
  • کاهش عملکرد موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • خروج بوی نامطبوع از اگزوز

وجود مشکل در شمع و وایرها

وجود مشکل در شمع و وایرها

شمع‌ها و وایرها دو قطعه مهم در سیستم احتراق خودرو هستند که وظیفه ایجاد جرقه برای احتراق مخلوط سوخت و هوا را بر عهده دارند. خرابی این قطعات از دلایل اصلی روشن شدن چراغ چک است.

شمع در سرسیلندر خودرو قرار داد و وظیفه ایجاد جرقه از سوخت و هوا را برعهده دارد. شمع‌ها معمولاً هر 30 تا 60 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند. همچنین وایرها قطعاتی هستند که شمع‌ها را به کویل جرقه متصل می کنند. وایرها وظیفه انتقال جریان برق از کویل به شمع‌ها را بر عهده دارند. در صورتی خرابی این قطعه عملکرد موتور خودرو کاهش پیدا خواهد کرد. در ادامه برخی از مشکلات این قطعه که باعث روشن شدن چراغ چک میشود بررسی شده است.

تشخیص احتراق ناقص: خودروهای مدرن به سنسورهایی مجهز هستند که جرقه زدن هر سیلندر را کنترل می کنند. اگر یک شمع نتواند مخلوط هوا و سوخت را در یک سیلندر مشتعل کند یا اگر مشکلی در کویل وجود داشته باشد، می تواند منجر به احتراق ناقص شود. ماژول کنترل موتور (ECM) این احتراق های ناقص را تشخیص می دهد آن را با روشن کردن چراغ چک به شما اطلاع میدهد.

مشکلات سیستم کنترل آلاینده: احتراق ناقص ناشی از شمع ها یا کویل های خراب می تواند بر کارایی مبدل کاتالیستی و سایر سیستم های کنترل آلاینده تأثیر بگذارد و باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود.

ورودی های سنسور: ECM به سنسورهای مختلفی از جمله سنسورهای نظارت بر سیستم اگزوز و احتراق متکی است تا سلامت کلی موتور را ارزیابی کند. مشکلات مربوط به شمع ها یا کویل ها می تواند بر ورودی های سنسور تأثیر بگذارد و منجر به روشن شدن چراغ چک شود.

وجود مشکل در باتری ماشین

وجود مشکل در باتری ماشین

در اکثر خودروهای مدرن، روشن شدن چراغ چک معمولا با سیستم های کنترل موتور و آلاینده ارتباط دارد. با این حال، مشکلات در سیستم الکتریکی، که شامل باتری، دینام و اجزای مرتبط است، می تواند به طور غیرمستقیم باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود. به عنوان مثال:

  • مشکلات سیستم شارژ: اگر دینام به درستی کار نکند و باتری به درستی شارژ نشود، می تواند منجر به افت ولتاژ شود. این افت ولتاژ ممکن است بر سنسورها و سیستم های مختلف در خودرو تأثیر بگذارد و باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود.
  • نوسانات ولتاژ: نوسانات قابل توجه ولتاژ، چه به دلیل خرابی باتری یا مشکلات سیستم شارژ، می تواند عملکرد صحیح اجزای الکترونیکی و سنسورها در خودرو را مختل کند و به طور بالقوه باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود.
  • سنسورهای معیوب: برخی از خودروها دارای سنسورهایی هستند که ولتاژ و سلامت باتری را کنترل می کنند. اگر این سنسورها مشکلاتی را در باتری تشخیص دهند، ممکن است با ماژول کنترل موتور (ECM) ارتباط برقرار کنند، که می تواند از علل روشن شدن چراغ چک شود.

نصب اشتباه دزدگیر

نصب اشتباه دزدگیر

نصب اشتباه دزدگیر می‌تواند دلیل بر روشن شدن چراغ چک ماشین باشد. دزدگیرها معمولاً با اتصال به سیم‌های مختلف خودرو کار می‌کنند. اگر این سیم‌ها به درستی نصب نشوند، می‌توانند باعث اختلال در عملکرد سیستم‌های مختلف خودرو، از جمله سیستم کنترل موتور شوند. این اختلال می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک شود.

برخی از دلایل خاص روشن شدن چراغ چک به دلیل نصب اشتباه دزدگیر عبارتند از:

  • اتصال کوتاه بین سیم‌های دزدگیر و سیم‌های خودرو
  • اتصال نادرست سیم‌های دزدگیر به سنسورهای خودرو
  • استفاده از دزدگیر بی‌کیفیت یا غیراستاندارد

مشکل و نشتی در سیستم خلاء

مشکل و نشتی در سیستم خلاء

سیستم خلاء یک سیستم مکانیکی است که برای طیف وسیعی از عملکردها استفاده می شود، از جمله:

  • تقویت ترمز: بوستر ترمز با استفاده از فشار منفی ایجاد شده توسط سیستم وکیوم، نیروی لازم برای ترمز را افزایش می دهد.
  • تنظیم دور آرام: سیستم خلاء با تنظیم میزان هوا و سوخت ورودی به موتور، دور آرام را تنظیم می کند.
  • کنترل دریچه گاز: سیستم خلاء با کنترل میزان هوای ورودی به موتور، سرعت موتور را کنترل می کند.
  • کنترل سیستم تعلیق: این بخش با کنترل میزان روغن ورودی به سیستم تعلیق، ارتفاع خودرو را تنظیم می کند.
  • کنترل سیستم تهویه مطبوع: با کنترل میزان هوای ورودی به سیستم تهویه مطبوع، دما و جریان هوا را تنظیم می کند.
  • کنترل سیستم بازیابی بخار بنزین: سیستم وکیوم با جمع آوری بخار بنزین از مخزن سوخت، از انتشار آلاینده ها جلوگیری می کند.
  • سیستم خلاء خودرو معمولاً توسط یک پمپ وکیوم یا یک منیفولد مکش تأمین می شود. پمپ وکیوم با استفاده از نیروی موتور، فشار منفی ایجاد می کند. و از شیلنگ های انعطاف پذیر ساخته شده اند که فشار منفی را از پمپ یا منیفولد مکش به سایر اجزای سیستم منتقل می کنند.

نشتی خلاء می تواند باعث عملکرد نامناسب سیستم های مختلف خودرو شود. علائم نشتی خلاء عبارتند از:

  • کاهش قدرت موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • روشن شدن چراغ چک
  • شنیده شدن صدای غیرعادی از موتور

برای تعمیر نشتی خلاء باید شیلنگ یا اتصال خراب را تعویض کنید.

وجود مشکل در دریچه گردش گاز اگزوز

وجود مشکل در دریچه گردش گاز اگزوز

اگر دریچه گردش گاز اگزوز EGR در سیستم خلاء یا سیستم انتقال گازهای احتراقی دچار مشکل شود، ممکن است این باعث روشن شدن چراغ چک موتور در خودرو شود.

در اینجا چند نمونه از مشکلاتی که ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک موتور به دلیل مشکل در دریچه EGR شوند، آورده شده است:

مسدود شدن دریچه EGR

دریچه EGR ممکن است به مرور زمان با رسوبات و کثیفی مسدود شود. این امر می تواند باعث شود که دریچه به درستی باز و بسته نشود.

شکستگی یا پارگی دریچه EGR

دریچه EGR ممکن است به دلیل ضربه یا فشار زیاد دچار شکستگی یا پارگی شود.

خرابی سنسور دریچه EGR

سنسور دریچه EGR میزان باز بودن دریچه را اندازه گیری می کند. اگر این سنسور خراب شود، اطلاعات نادرستی به ECU ارسال می کند که می تواند منجر به روشن شدن چراغ چک موتور شود.

اگر چراغ چک روشن شد چه کاری انجام دهیم؟

بسته به اینکه چراغ چک یکسره روشن است یا به صورت چشمک زن است؛ اقدامی که باید انجام شود متفاوت است. در صورتی که چراغ چشمک زن باشد (در بعضی از خودروها به جای چراغ چشمک زن چراغ به رنگ قرمز نمایش داده میشود) نشان دهنده مشکلی است که نیاز به توجه فوری دارد.

در برخی از مدل‌های جدیدتر خودروها چراغ چشمک‌زن به معنی نقص فنی در موتور خودرو است که در اثر بی توجهی به آن ممکن است خرج زیادی برای تعمیرات روی دست شما بگذارد.

اگر چراغ ثابت است، مشکل اضطراری نیست، اما باید در اسرع وقت خودرو را به یک مکانیک مطمئن نشان دهید

در هر صورت در صورت روشن شدن چراغ چک خودرو:

به دنبال مشکل جدی باشید که نیاز به توجه فوری دارد. چراغ‌های خود را برای علائم فشار کم روغن یا گرم شدن بیش از حد بررسی کنید. این شرایط به این معناست که باید هر چه زودتر به کنار جاده بروید و موتور را خاموش کنید. در برخی از خودروها، چراغ چک موتور زرد به معنای بررسی مشکل و چراغ قرمز به معنای توقف فوری است.

درپوش گاز را محکم کنید. این اغلب می تواند مشکل را حل کند. به خاطر داشته باشید که ممکن است چندین سفر طول بکشد تا چراغ ریست شود. برخی از خودروها یک نشانگر جداگانه دارند که در مورد درپوش گاز شل هشدار می دهد.

سرعت و بار را فشار روی موتور را کاهش دهید. اگر چراغ چک موتور چشمک می‌زند یا متوجه مشکلات جدی در عملکرد می‌شوید، مانند کاهش قدرت، سرعت خود را کاهش دهید و سعی کنید از فشار روی موتور کم کنید. 

آیا رانندگی با چراغ چک موتور روشن ایمن است؟

ایمن ترین پاسخ خیر است. در لحظه‌ای که چراغ روشن میشود نمی توانید دقیقا متوجه شوید که چه چیزی باعث روشن شدن چراغ چک شده است، بنابراین بهتر است وقتی چراغ روشن است رانندگی نکنید.
اگر واقعاً نیاز دارید که رانندگی کنید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • به آرامی رانندگی کنید
  • بارهای سنگین حمل نکنید
  • به موتور خودرو فشار وارد نکنید.

آیا روغن کم باعث روشن شدن چراغ چک موتور می شود؟

کم بودن روغن یک مشکل جدی است، اما باعث روشن شدن چراغ چک چک نمی‌شود. در عوض، چراغ روغن را فعال می کند. با این حال، در برخی موارد فشار کم روغن می‌تواند چراغ چک را هم روشن کند. به همین دلیل لازم است که مخصوصاً قبل از رفتن به مسافرت های طولانی، سطح روغن موتور خود را زیر چک کنید داشته باشید و به یاد داشته باشید که روغن موتور را به موقع تعویض کنید.