تعمیر استپر موتور

4,999 بازدید 22 مرداد 1400 زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
تعمیر استپر موتور

اگر صاحب خودرو باشید کم و بیش با برخی از مشکلات خودرو آشنا هستید، اگر دانش فنی نیز داشته باشید قطعا خودتان آچار به دست شده‌اید. بیشتر افراد با مشکل بدکار کردن خودرو در حالت درجا مواجه شده‌اند و قطعا اطرافیان با تجربه یا تعمیرکاران علت را خرابی استپر تشخیص داده‌اند. استپر یکی از قطعاتی است که هر چند وقت یک بار باید شستشو داده شود. در این مقاله قصد داریم شما را با تعمیر استپر و علائم خرابی آن آشنا کنیم تا اگر بار دیگر دست به آچار شدید، نتیجه خوبی بگیرید، با ما همراه باشید.

استپر چیست؟

استپر موتور ماشین که به آن استاپ موتور یا استپ موتور هم گفته می‌شود، یک قطعه مکانیکی-الکتریکی است. استپر روی دریچه گاز موتور انژکتوری قرار می‌گیرد و مهم‌ترین وظیفه آن روشن نگه داشتن موتور در حالت دور آرام است. منظور از دور آرام زمان‌هایی است که پدال گاز فشرده نمی‌شود.

علائم خرابی استپر موتور

  • نوسان دور موتور در حالت درجا زدن
    افزایش دور موتور به هنگام گرم شدن موتور
    کاهش شتاب به هنگام گاز دادن
    خاموش شدن خودرو در حالت درجا
    گاز نخوردن خودرو
    بد روشن شدن خودرو در هوای سرد

علائم خرابی استپر موتور

روش تمیز کردن استپر موتور

استپر به دلیل قرار گرفتن روی دریچه گاز با ذرات چربی، دوده و گرد و غبار در تماس است، که سبب کثیف شدن و خلل در عملکرد آن می‌شوند. تمیز کردن استپر یکی از کارهایی است که خودتان می‌توانید آن را انجام دهید. در بسیاری از موارد مشکلات مربوط به استپر با شستن و تمیز کردن دوده‌ها حل می‌شود. قبل از شروع به کار حتما دستکش بپوشید.

بسط مثبت باتری را باز کنید تا برق خودرو قطع شود. فیش استپر موتور را جدا و پیچ‌ها را باز کنید تا استپر از دریچه گاز جدا شود. از دست زدن به شفت مرکزی استپر جدا خودداری کنید زیرا سبب آسیب دیدگی دنده‌ها و از کار افتادن موتور می‌شود. حالا دیگر استپر را جدا کرد‌ه‌اید، در این مرحله باید از اسپری انژکتور شور کمک بگیرید.

یک نازل باریک به اسپری وصل کنید و آن را در مرکز شفت استپر قرار دهید، استپر را به سمت زمین بگیرید و با فشار اسپری کنید. آلودگی‌ها و چربی‌ها پاک شده و روی زمین ریخته می‌شود. محل قرار گیری استپر و محل برخورد نوک استپر با دریچه گاز را با اسپری انژکتور و دستمال پاک کنید. در محل تلاقی چرخدنده و حلزونی درون استپر 3 قطره روغن یا 10 قطره روغن موتور بریزید، پس از اطمینان از خشک بودن استپر، آن را در محل خود قرار دهید. توجه نمایید که اسپری انژکتور به شدت اشتعال پذیر است و گازهای جاصل از آن برای ریه ضرر دارد، پس در محیط باز و به دور از جرقه و حرارت از آن استفاده کنید.

تعویض استپر

پیشنهاد می‌شود که قبل از خرید استپر جدید از معیوب بودن آن مطمئن شوید، برای انجام این کار می‌توانید استپر را شسته و تمیز کنید. برای نصب استپر جدید ابتدا باتری را قطع کنید زیرا ممکن است با ایجاد بار الکتریکی ساکن سبب آسیب به دیگر قطعات شود. استپر در برخی خودروها دارای پوشش است که باید آن را بردارید.

سنسور پشت استپر را با دست جدا کنید، می‌توانید از پیچ گوشتی سرتخت نیز استفاده کنید. استپر به وسیله دو پیج در محل خود محکم شده است که باید آنها را باز کنید و استپر را خارج کنید. برای نصب استپر جدید درصورتی که دارای اورینگ نبود، از اورینگ استپر قبلی استفاده کنید.در پایان کار باتری را مجدد وصل کنید. برای روشن کردن خودرو سوئیچ را باز کنید 30 ثانیه صبر کنید، سپس ببندید، سه بار این کار را تکرار کنید و ماشین را روشن کنید.

به خاطر داشته باشید که استپر در راندمان موتور نقشی ندارد و فقط از خاموش شدن ماشین در حالت درجا زدن جلوگیری می‌کند. از دستکاری و باز و بسته کردن استپر خودداری کنید زیرا این قطعه حساس است و زود خراب می‌شود .هرچند تمیز کردن استپر کار ساده‌ای است اما اگر دانش فنی ندارید می‌توانید آن را به تعمیرکار بسپارید.