برق دزدی خودرو چیست، چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

124 بازدید 03 بهمن 1402 زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
برق دزدی خودرو چیست، چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

"برق دزدی خودرو" به نوع تخلیه جریان الکتریکی گفته می‌شود که هنگام خاموش بودن ماشین اتفاق می‌افتد. به دلیل اینکه این تخلیه برق حتی زمانی که خودرو در حال استفاده نیست ادامه دارد، به آن برق دزدی خودرو می‌گویند. این تخلیه برق می‌تواند ناشی از چندین عامل باشد، از جمله اجزای الکتریکی مختلفی که حتی وقتی خودرو خاموش است، جریان برق مصرف می‌کنند، مانند رادیو، ساعت یا شیشه‌های برقی. همچنین می‌تواند به دلیل مشکلات دیگری مانند:

نقص در یک قطعه یا سیم‌کشی: یک قطعه معیوب یا مشکل در سیم‌کشی می‌تواند باعث شود که حتی وقتی خودرو خاموش است، جریان برق مصرف شود. این قطعات می‌توانند شامل دینام، استارت، یا سوئیچ احتراق باشند.

اتصال کوتاه: اتصال کوتاه می‌تواند باعث برق دزدی خودرو شود زیرا اجازه می‌دهد جریان برق از مسیری غیرمنتظره عبور کند.

رله گیر کرده: یک رله گیر کرده می‌تواند باعث شود که حتی وقتی خودرو خاموش است، جریان برق مصرف شود.

برق دزدی خودرو می‌تواند به باتری خودرو آسیب برساند و در صورت عدم رسیدگی، باعث تخلیه آن شود. بنابراین، شناسایی و رفع علت برق دزدی خودرو برای جلوگیری از آسیب به باتری و اطمینان از استارت زدن صحیح خودرو ضروری است.

نحوه تشخیص برق دزدی خودرو

نحوه تشخیص برق دزدی خودرو

در حقیقت، اگر یکی از سیستم‌های الکتریکی خودرو به‌طوری‌که انتظار دارید کار نکند، ممکن است نشانه‌ای از برق دزدی خودرو باشد. شایع‌ترین علامتی که انتظار دارید با آن روبرو شوید، باتری خالی است. بدیهی است که برق دزدی سرانجام باتری را تخلیه می‌کند و شما باید آن را شارژ، تقویت یا تعویض کنید تا خودرو دوباره روشن شود.

چراغ‌های داخلی وقتی که سوئیچ خاموش است خاموش نمی‌شوند. این ممکن است به دلیل شرایط مختلفی مانند مدار سوئیچ در که شکسته است، سوئیچ چراغ داخلی که اتصال کوتاه کرده است یا خوردگی یا مقاومت در یک ماژول باشد.

سیستم‌های الکتریکی که به‌طور عادی کار نمی‌کنند. اگر رادیو به طور غیرمنتظره روشن می‌شود، چراغ‌ها خاموش نمی‌شوند یا برف‌پاک‌کن‌ها پس از خارج کردن کلید از سوئیچ کار می‌کنند، ممکن است به دلیل خرابی اجزا یا یک رله معیوب باشد.

اگر باتری، دینام یا استارتر معیوب را تعویض کرده‌اید اما مشکل دوباره تکرار می‌شود، ممکن است برق دزدی باشد که قطعه را خراب می‌کند.

نحوه تست برق دزدی خودرو

برای تست برق دزدی خودرو، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا باتری کاملاً شارژ شده داشته باشید

اگر باتری شارژ نباشد، ممکن است نتایج نامعین یا غیردقیق دریافت کنید.

تجهیزات خود را آماده کنید

سر قرمز مولتی‌متر را به انتهای کابل منفی باتری وصل کرده و سر سیاه را به ترمینال باتری وصل کنید. سپس کابل را بدون قطع اتصال این پل وصل کنید.

تمام اجزای الکتریکی را خاموش کنید

رادیو، چراغ‌های جلو و چراغ‌های داخلی را خاموش کنید. سپس منتظر بمانید تا ماژول‌های کامپیوتری خودرو به حالت «خواب» بروند. این فرآیند معمولاً 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد اما ممکن است تا یک ساعت هم طول بکشد.

جریان مصرفی را اندازه‌گیری کنید

به مولتی‌متر نگاه کرده و جریان مصرفی را یادداشت کنید.

برای خودروهای جدید، بین 50 میلی‌آمپر و 85 میلی‌آمپر طبیعی در نظر گرفته می‌شود. این میزان جریان مصرفی، باتری را در طول یک هفته هم از بین نخواهد برد. اگر جریان مصرفی شما بیش از 85 میلی‌آمپر باشد، به‌ویژه اگر بیش از 100 میلی‌آمپر باشد، باید سعی کنید منبع جریان مصرفی را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.

چگونه مشکل را برطرف کنیم؟

چگونه مشکل را برطرف کنیم؟

آزمایش برای تشخیص برق دزدی دشوار است و یافتن مشکل ممکن است زمان زیادی ببرد زیرا ممکن است برق دزدی همیشه وجود نداشته باشد. اگر مولتی متر نشان داد که جریان بیش از حد وجود دارد، شروع به ردیابی مشکل با کشیدن فیوزها و برداشتن رله‌ها یکی یکی تا زمانی که جریان قطع شود. یک بار که جریان قطع شد، احتمالاً محل مشکل را پیداکرده‌اید.

حالا سخت‌ترین قسمت؛ ردیابی مدار برای اتصال کوتاه یا شناسایی اینکه آیا قطعه مشکل درونی دارد. اغلب می‌توانید با تعویض قطعه با یک قطعه سالم قبل از باز کردن سیم‌کشی‌ها شروع کنید."

چگونه از برق دزدی خودرو جلوگیری کنیم؟

چگونه از برق دزدی خودرو جلوگیری کنیم؟

قبل از ترک خودرو، تمام دستگاه‌های الکتریکی و لوازم جانبی را خاموش کنید و مطمئن شوید که درها، صندوق‌عقب و کاپوت به‌درستی بسته شده‌اند.

هر دستگاهی که به پریزهای برق خودرو متصل است، مانند شارژرهای تلفن همراه، دستگاه‌های GPS یا دوربین‌های داشبورد، را جدا کنید.

به‌طور منظم باتری خودرو را برای علائم خوردگی، آسیب یا نشتی بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تمیز یا تعویض کنید.

اگر قصد دارید خودرو را برای مدت طولانی بدون استفاده رها کنید، کابل منفی باتری را جدا کنید.

اگر علائمی از تخلیه باتری را مشاهده کردید، مانند چراغ جلو کم‌نور یا استارت کند سیستم برق خودرو را توسط مکانیک حرفه‌ای بررسی کنید.

چطور بفهمم باتری تخلیه شده است

اگر متوجه شدید که ماشین شما با تأخیر استارت می‌خورد یا صدای عجیبی می‌دهد، ممکن است به این معنا باشد که باتری شما شارژ پایینی دارد و باید به زودی تعویض شود.

اگر چراغ‌ها و رادیو شما کار می‌کنند، اما وقتی کلید را می‌چرخانید صدای کلیک یا سوت می‌دهید، ممکن است این بدان معنا باشد که باتری شما قدرت کافی برای روشن کردن موتور ندارد. ممکن است لازم باشد ماشین خود را باتری به باتری کنید یا باتری جدیدی تهیه کنید.

رادیو روشن نمی‌شود. اگر رادیو شما زمانی که سوئیچ در حالت روشن قرار دارد روشن نمی‌شود، ممکن است این بدان معنا باشد که باتری شما تخلیه شده یا بسیار ضعیف است. شما باید هر چه سریعتر باتری خود را تست کنید.

اگر باتری شما باد کرده یا متورم به نظر می‌رسد، ممکن است این بدان معنا باشد که بیش از حد شارژ شده است یا به دلیل گرما آسیب‌دیده است. این می‌تواند باعث نشت گاز یا اسید از باتری شما شود که می‌تواند به سایر قسمت‌های موتور آسیب برساند. به همین دلیل باید بلافاصله باتری خود را تعویض کنید.

بوی عجیب از باتری شما. اگر باتری شما بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهد، ممکن است این بدان معنا باشد که گاز یا اسید را تخلیه کرده است که می‌تواند نشان‌دهنده خرابی دینام یا اتصال کوتاه باشد. شما باید باتری و سیستم برق ماشین را توسط مکانیک حرفه‌ای بررسی کنید.