مقایسه لامپ چراغ خودرو LED و هالوژن: کدام بهتر است؟

663 بازدید 07 مهر 1402 زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
مقایسه لامپ چراغ خودرو LED و هالوژن: کدام بهتر است؟

چراغ‌های جلو LED و هالوژن دو نوع از رایج ترین چراغ‌های مورد استفاده در خودرو هستند. که هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به مقایسه و بررسی مزایا و معایب انواع لامپ چراغ خودرو چراغ‌های هالوژن و LED می‌پردازیم، تا در در زمان خرید، تجربه بهتری داشته باشید.

LED و هالوژن دو نوع لامپ هستند. بیشتر خودروهای معمولی هنوز از لامپ‌های هالوژن استفاده می‌کنند، اما خودروهای جدیدتر از آخرین تکنولوژی لامپ‌های چراغ جلو یعنی LED تولید می‌شوند.

اصلی‌ترین تفاوت بین چراغ‌های هالوژن و LED این است که لامپ‌های هالوژن از الیاف تنگستن ساخته میشوند که با گرم شدن تولید نور میکند. (فناوری اینکاندسانس)، در حالی که لامپ‌های LED نور را با استفاده از دیود (الکترولومینسانس) تولید می‌کنند.
به طور خلاصه لامپ‎های LED:

  • 300% روشن‌تر هستند
  • 6 برابر بیشتر مدت زمان عمر دارند
  • 85% کمتر انرژی مصرف می‌کنند
  •  کمترین میزان گرما تولید می‌کنند
  • همین ویژگی‌ها باعث شده است که امروزه بسیاری از تولیدکنندگان خودرو و رانندگان استفاده از لامپ‌های LED را در مقایسه با هالوژن ترجیح می‌دهند. اما در ادامه این موارد را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

تفاوت لامپ led و هالوژن

لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژن یکی از اولین و قدیمی‌ترین فناوری‌های روشنایی هستند که از دهه 1960 در خودروها استفاده می‌شوند و در اوایل دهه 1983 در شمال امریکا به صورت تجاری عرضه شدند.

از انجایی که این چراغ‌ها ارزان هستند، اغلب خودروها و کامیون‌ها با لامپ‌های هالوژن تجهیز شده‌اند همچنین لامپ‌های هالوژنی نور کافی را ارائه می‌دهند.
این لامپ‌ها نور را با گرم کردن فیلامنت فلزی (تنگستن) در داخل لامپ تولید می‌کنند. گازهای هالوژن (آیودین و برومین) در داخل لامپ عمر مفید آن را افزایش می‌دهند و به بهبود عمر مفید و افزایش روشنایی کمک کنند. اما به طور تقریبی بیش از 85٪ از کل انرژی مصرفی توسط آنها به عنوان گرمای مادون قرمز تلف میشود و تنها زیر 15٪ برای تولید نور استفاده می‌شود.

لامپ LED

لامپ‌های LED آخرین تکنولوژی در صنعت روشنایی هستند و به سرعت جلب توجه تولیدکنندگان خودرو و رانندگان را به خود جلب کرده‌اند. همانطور که بالاتر به طور مختصر اشاره شده است، لامپ‌های چراغ جلوی LED بسیار پرنورتر هستند اما در عین حال مصرف بسیار کمی از انرژی دارند، تقریباً گرما منتشر نمی‌کنند و بیش از 10 برابر بیشتر از لامپ‌های هالوژن عمر میکنند.
لامپ‌های LED (دیودهای انتشار نور) نور را با عبور از برق از طریق یک دیود تولید می‌کنند، به علت این طراحی فناورانه لامپ‌های LED به شدت کارآمد در تولید برق به نور هستند که منجر به کاهش هدررفت انرژی می‌شود.

تفاوت‌های چراغ جلو LED و هالوژن

روشنایی

تفاوت‌های چراغ جلو LED و هالوژن

چراغ‌های LED به طرز قابل توجهی روشن‌تر از چراغ‌های هالوژن هستند. این نتیجه فناوری برتر آن‌ها و رنگ سفید درخشانی است که نسبت به چراغ‌های هالوژن تولید می‌کنند.

همانطور که می‌بینید، لامپهای هالوژن یک پرتو کم‌رنگ و زرد تولید می‌کنند که در شب دید را دشوار می‌کند.
از آنجا که LEDها قدرت بیشتری دارند، نه تنها یک پرتوی چگال بدون نقاط تیره ایجاد می‌کنند، بلکه فاصله بیشتری را پوشش می‌دهند و محدوده‌ی گسترده‌تری را روشن می‌کنند.

گستره روشنایی

گستره روشنایی

یکی از موضوعات اساسی در رابطه با لامپ‌های چراغ جلو، مقدار فضا و منطقه‌ای است که توسط پرتو نور پوشش ‌می‌دهند. البته این به کیفیت طلق چراغ خودرو هم بستگی دارد.

LEDها می‌توانند تا 300 متر فاصله را روشن کنند، در حالی که چراغ‌های هالوژن به سختی 100 متر را پوشش می‌دهند.

پس LEDها محدوده گسترده‌تری را پوشش می‌دهند و اطراف جاده را بهتر روشن می‌کنند و از وجود نقاط تیره در دید راننده جلوگیری می‌کنند.

مصرف برق

یکی دیگر از مزایای اصلی LEDها نسبت به چراغ‌های هالوژن این است که در مصرف انرژی کارآمدتر هستند. اینن لامپ‌ها با مصرف مقدار کمتری از انرژی مصرفی هالوژن‌ها، نور بسیار بیشتری تولید می‌کنند.

عمر مفید

لامپ‌های LED به راحتی می‌توانند 3 تا 10 سال به عمر کنند، در مقایسه با لامپ‌های هالوژن که معمولاً 6 تا 9 ماه دوام می‌آورند. این تفاوت زیادی است.

هالوژن‌ها عمر کوتاهی دارند به این دلیل که نور را با گرم کردن الیاف تنگستن تولید می‌کنند، اما این اقدام باعث می‌شود که تنگستن بخار شود. با گذر زمان، الیاف به اندازه کافی نازک می‌شوند تا نور تولید نکنند یا به سادگی بشکنند.

قیمت

لامپ‌های LED در مقایسه با لامپ‌های هالوژن بر اساس هر لامپ گران‌تر هستند، با این حال، در طولانی مدت، LEDها به دلیل عمر طولانی‌ترشان به طور قابل توجهی به صرفه‌تر هستند.

تصور کنید قیمت لامپ LEDها $10 و هالوژن‌ها $5 است. به نظر می‌رسد که در نگاه اول، هالوژن‌ها 50٪ ارزان‌تر است، اما اگر LEDها 3 سال طول عمر داشته باشند در حالی که هالوژن‌ها تنها 6 ماه دوام می‌آورند، شما در مجموع $10 برای LEDها و $30 برای هالوژن‌ها در طی 3 سال خواهید خرج کرده‌اید که بیانگر 300٪ هزینه بیشتر هالوژن‌ها نسبت به LEDهاست!

انتخاب بین چراغ خودرو LED و هالوژن

در صورتی‌که زیاد رانندگی نمی‌کنید، یا در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که خیابان‌ها همیشه به خوبی روشن هستند و یا بودجه محدودی دارید و با نور فعلی خودروی خود راضی هستید، پس لامپ‌های هالوژن برای شما مناسب هستد.

اما اگر راننده فعالی هستید، اغلب در شب رانندگی می‌کنید، در مناطق روستایی زندگی می‌کنید، به جنگل می‌روید ویا می‌خواهید نور خودروی خود را ارتقاء دهید و میخواهید چراغ‌هایی با ظاهر لوکس داشته باشید ارتقاء به چراغ‌های LED برای شما ایده‌آل خواهد بود.

سوالات متداول

آیا LEDها در مقایسه با لامپ‌های هالوژن نور بیشتری تولید می‌کنند؟

بله. لامپ‌های LED تا 10 برابر درخشان‌تر از هالوژن هستند. به عنوان مثال، مصرف تقریبی 20 وات برق با LED حدود 2400 لومن نور ایجاد می‌کند در حالی که با هالوژن تنها حدود 400 لومن تولید می‌شود.

آیا لامپ‌های LED از نظر مصرف انرژی‌ بهتر از هالوژن هستند؟

بله. لامپ‌های LED برای تولید همان مقدار نور نسبت به لامپ‌های هالوژن تقریباً 75% تا 85% کمتر انرژی را مصرف می‌کنند. به عنوان مثال، برای تولید تقریباً 2000 لومن نور، LEDها تقریباً 20 وات برق مصرف می‌کنند در حالی که هالوژن‌ها تقریباً 125 وات برق مصرف می‌کنند.