روش‌هایی برای تقویت نور چراغ خودرو

8,309 بازدید 06 مرداد 1403 زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
روش‌هایی برای تقویت نور چراغ خودرو

چراغ ماشین و سیستم روشنایی و تجهیزات آن یکی از اصلی‌ترین قسمتها در ماشین هستند که با داشتن یک سیستم روشنایی باکیفیت ایمنی راننده و سرنشینان به وسیله آن تضمین میشود. در ادامه روش هایی برای روش‌هایی برای تقویت نور چراغ خودرو را بررسی خواهیم کرد، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید. 

بر ماشین‌ها در ایران باید دو چراغ جلو نصب شود که به وسیله آن عرض ماشین در شب مشخص شود و چراغ‌هایی به صورت نور پایین و نور بالا و همینطور چراغ ترمز، فلاشر و چراغ راهنما باید حتما تعبیه شده باشند.

سیستم روشنایی ماشین باید این قابلیت را داشته باشد که به وسیله آن بتوان در فاصله تعیین شده مطابق با استاندارد، اشیاء و افراد را مشاهده کرد.

جدیدا ماشین‌ها مجهز به چراغ مه شکن نیز شده‌اند که وجود آن لازم و اجباری است.

برای افزایش نور ماشین روش‌های زیادی وجود دارد، که بهترین و موثرترین نوع آن استفاده از چراغ‌های هدلایت و تخلیه‌ای است که میتوانند به صورت قابل توجهی نور چراغ ماشین را افزایش بدهند.

لامپ هدلایت ماشین

این لامپ نوع جدیدی از چراغ‌های ماشین است که از نوع لامپ ال ای دی LED و COB هستند که در این نوع از فن خنک کننده در آنها استفاده شده است.

این لامپ هدلایت را میتوان جایگزینی برای چراغ ماشینها دانست که دارای نور بالا و کارکرد لحظه‌ای است و آن را در بسیاری از ماشین‌ها بکار برده‌اند و توانسته توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کند.

چراغ هدلایت ماشین

با نصب این چراغ رانندگان میتوانند توان و کیفیت روشنایی خودروی خود را بالا ببرند.

چراغ‌های اصلی در قسمت جلو و در فواصل استاندارد تعبیه شده است، باید این قدرت و توانایی و قابلیت را داشته باشد که روشنایی کافی را فراهم کند.

محل نصب لامپ ماشین بسیار دارای اهمیت است، یعنی در حدود فاصله‌ای بین هفتاد تا یکصدوسیو پنج سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد که بتوان آن را طوری تنظیم کرد که نور پایین سی و پنج متر جلوتر و چراغ در موقیت نور بالا تا صدو پنجاه متر را بتواند پوشش دهد و روشن کند، این طبق استاندارد تعیین شده در ایران است.

لامپ هد لایت یکی از بهترین نوع از لامپ‌ها و تجهیزات ماشین است و هدلایت D5 را میتوان به عنوان پروژکتور استفاده کرد و آن را در درون سپر یا در کاسه‌ چراغ جلو نصب کرد.

تمامی ماشین‌ها دارای نور بالا و پایین هستند که در اکثر ماشین‌ها از پروژکتور سپر نیز استفاده میشود، تا به وسیله آن روشنایی بهتری را داشته باشند و با خرید این نوع از لامپ به روشنایی باکیفیت و بهتر خواهید رسید.

در بعضی از ماشین‌ها سیستم روشنایی به گونه‌ای است که با استفاده از یک روشنایی، که دارای دو چراغ داخلی است، نور پایین و بالا را فراهم میکند که به وسیله دسته راهنما بین دو حالت هم میتوان آن را تنظیم و اجرا کرد، این چراغ‌ها دارای فیوزی مستقل هستند که اگر هر کدام از آنها بسوزد میتوان آن‌ها را تعویض کرد و هر کدام از این فیوزها قابلیت انتقال برق لازم برای روشن شدن چراغ‌ها را به صورت مستقل دارد.

برای اینکه از کیفیت نور بهتری بهره مند شوید میتوانید از نوع جدید چراغ‌های هدلایت استفاده کنید.

بعضی از ماشین‌ها دارای رله‌ای مستقل هستند که با دریافت ولتاژ، به وسیله تغذیه مستقل چراغ را روشن کنند، این کار موجب میشود که برق زیادی از دسته راهنما و یا فیوزها عبور نکند و طول آنها کاسته نشود.

سیستم عملکردی این نوع بسیار ساده است که میتوان به راحتی اگر دچار مشکل یا خرابی شد آن را عیب یابی و تعمیر کرد.

در آن زمانی که هیچ کدام از چراغ‌های ماشین روشن نباشد این امکان وجود دارد که سوکت در قسمت دسته راهنما از آن خارج شده و یا اینکه فیوز سوخته باشد، اما اگر قسمتی از چراغ روشن نشود ممکن است که رله همان قسمت خراب شده باشد.

در بعضی از ماشین‌ها فیوزی مستقل برای چراغ سمت چپ و راست وجود دارد، که مطابق با چراغ‌های اصلی کار میکنند و تفاوت آن‌ها دراین است که هر کنتاکت در مه شکن، به صورت مستقل باعث روشنایی در چراغ مه شکن عقب و جلوی ماشین میشوند.

لامپ تخلیه‎‌ای ( زنون)

این نوع از لامپ‌ها دارای روشنایی بیشتری نسبت به لامپ هالوژنی است. این لامپ دارای دو برابر روشنایی نسبت به نور لامپ هالوژنی است. و روش مناسبی برای تقویت نور چراغ خودرو محسوب میشوند. 

زیاد کردن نور خودرو با چراغ زنون

لامپ زنون دارای خاصیت توزیع بهتر روشنایی است، این خاصیت مناسب راننده در مسیرهای پر از پیچ و خم و شرایط بسیار مشکل است.

نور این نوع از لامپها به رنگ آفتاب هستند و دارای زمینه‌ای آبی که باعث میشود که رنگ اجسام به صورت طبیعی به نظر برسند و مصرف انرژی الکتریکی این لامپ بسیار کمتر از لامپ‌های معمولی است.

استانداردهای جدید روشنایی ماشین

در ماشین‌ها تجهیزات روشنایی به روز شده‌اند که با وجود هدلایت و زنون توانسته‌اند کیفیت روشنایی را بیشتر کنند و وجود نورهای بالا و پایین در ماشین مطابق با استانداردهای تعیین شده ممکن شود.

اتومات راهنما دارای شکل ساختاری است که شامل مداری است که یک رله و تایمر دارد که بتواند چراغی که در مسیر آن وجود دارد را به صورت تناوبی روشن و خاموش کند و زمانی که از دسته راهنما برای نشان دادن جهت استفاده میشود، چراغ راهنمایی که به آن متصل است شروع به چشمک زدن میکند و با فشاردادن کلید فلاشر، همه چراغ‌های ماشین به صورت اتوماتیک چشمک میزنند و باید به یاد داشته باشید که اتوماتیک راهنما به مقاومتی که در مدار صورت میگیرد حساس بوده و اگر چراغی بسوزد، با سرعت چشمک میزند.

زمانی اگر فیوز اتوماتیک بسوزد دیگر فلاشر و یا سیستم راهنما کار نمیکند، اگر فقط یک طرف آن کار نکند امکان دارد که فیوز همان سمت سوخته باشد.