چراغ دیلایت یا چراغ روز خودرو چیست؟

113 بازدید 05 بهمن 1402 زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
چراغ دیلایت یا چراغ روز خودرو چیست؟

چراغ روز خودرو که به عنوان دیلایت نیز شناخته می‌شود، یک وسیله روشنایی خودرو است که به طور خودکار هنگامی که خودرو درحرکت است روشن می‌شود و نور سفید، زرد یا نارنجی ساطع می‌کند. هدف از استفاده از دی‌لایتها این است که خودرو را در شرایط روشن و روز روشن برای سایر کاربران جاده قابل رویت تر کند. آنها معمولاً در چراغ جلو و عقب موجود خودرو ادغام می‌شوند و هنگامی که چراغ‌های اصلی در حال استفاده هستند خاموش می‌شوند.

مزایای دیلایت خودرو

مزایای دیلایت خودرو

دی‌لایت خودرو مزایای زیادی را ارائه می‌دهد، ازجمله:

افزایش ایمنی خودرو در طول روز: مطالعات نشان داده است که استفاده از دی‌لایت می‌تواند خطر تصادف را تا 20 درصد کاهش دهد.

بهبود دید سایر رانندگان و عابران نسبت به خودرو: دی‌لایت باعث می‌شوند که خودرو در روشنایی روز بسیار واضح‌تر دیده شود، که می‌تواند به جلوگیری از تصادفات کمک کند.

دی‌لایت خودرو معمولاً از نوع LED هستند که بسیار کم مصرف هستند و در هنگام روشن بودن هیچ فشاری به باتری خودرو وارد نمی‌کنند. در برخی کشورها، استفاده از دی‌لایت در خودروهای جدید اجباری است.

چراغ‌های روشنایی در روز (دی‌لایت) باعث افزایش دید در جاده می‌شوند و این امر منجر به کاهش تعداد تصادفات می‌شود.

مطالعات در ایالات متحده و کانادا نشان داد که نرخ تصادفات برای ماشین‌هایی که مجهز به دی‌لایت بودند بین 5.7 تا 7 درصد کاهش یافته است. کمیسیون اروپا در سال 2010 یک گزارش مشاوره‌ای منتشر کرد که تخمین می‌زد در صورتی که دی‌لایت در همه خودروها نصب شود، می‌توان مرگ و میر در جاده‌ها را سالانه بین 3 تا 5 درصد کاهش داد. دولت انگلیس همچنین به تحقیقاتی اشاره می‌کند که می‌گوید تصادفات جاده‌ای و مرگ و میر می‌تواند تا 6 درصد کاهش یابد.

معایب استفاده از دیلایت یا همان چراغ های روشنایی روز

نگرانی‌هایی وجود دارد که رانندگان ممکن است به‌اشتباه تصور کنند که به دلیل روشن بودن دی‌لایتهای جلویی، چراغ‌های عقب نیز روشن است، همانطور که در مورد چراغ‌های جانبی اتفاق می‌افتد.

تحقیقات در سال 2018 نشان داده است که 62 درصد از رانندگان با خودروهایی در شرایط ابری و با چراغ‌های عقب خاموش برخورد کرده‌اند و اگرچه چراغ‌های جلوی اتوماتیک (که از سنسورها برای روشن شدن هنگام تشخیص سطح نور کم استفاده می‌کنند) ممکن است این مشکل را کاهش دهند، اما همچنان این مورد وجود دارد رانندگی با خودرویی با چراغ‌های عقب خاموش بسیار خطرناک است.

آیا دیلایت باعث افزایش مصرف انرژی خودرو میشود؟

آیا دیلایت باعث افزایش مصرف انرژی خودرو میشود؟

ازآنجایی‌که چراغ‌های روشنایی روز از لامپ‌های کم مصرف استفاده می‌کنند که در بیشتر موارد از نوع LED کم مصرف هستند و LED ها به طور قابل توجهی از لامپ‌های هالوژن سنتی انرژی کمتری انرژی مصرف می‌کنند. به همین جهت تأثیر آن بر مصرف سوخت شما ناچیز است.

آیا چراغ های روشنایی در روز نیاز به تعویض دارند؟

چراغ‌های LED که در تقریباً همه دی‌لایت‌ها یافت می‌شوند، عمر بسیار طولانی دارند حتی ممکن است به اندازه طول عمر خودرو عمر کنند. و نیازی به نگهداری خاصی ندارند، اما با این وجود در صورت تصادف یا خرابی احتمالی ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.

هزینه این کار به برند و مدل خودروی شما بستگی دارد. و حتی خودتان هم می‌توانید آنها را تعویض کنید و نیاز به مکانیک ندارید و تنها کافی است یک لامپ خریداری کنید.

خودروهایی که چراغ‌های دی‌لایت آنها در چراغ جلو ادغام شده‌اند ممکن است نیاز به مراجعه به تعمیرکار برای تعمیر داشته باشند. این هزینه کار را اضافه می‌کند و ممکن است شامل تعویض برخی از اجزای گران‌قیمت نیز بشود.

چگونه دیلایت را خاموش کنیم؟

روش خاموش کردن چراغ روشنایی در روزخودرو به نوع و مدل خودرو شما بستگی دارد. برخی از خودروها دارای گزینه "دی‌لایت OFF" روی دکمه کنترل نور هستند که با چرخاندن آن می‌توانید چراغ‌های روشنایی در روز را خاموش کنید. در برخی خودروها ممکن است نیاز داشته باشند که جعبه توزیع برق را پیدا کنید و فیوز با برچسب "دی‌لایت" را خارج کنید. با این حال، باید توجه داشته باشید که چراغ‌های روشنایی در روز طراحی‌شده‌اند تا دید و ایمنی خودرو شما را در جاده بهبود بخشند و خاموش کردن آنها ممکن است در برخی کشورها قانونی نباشد.

تفاوت بین دی‌لایت و چراغ‌های جلو

تفاوت بین دی‌لایت و چراغ‌های جلو

تفاوت دی‌لایت و چراغ‌های جلو این است که دی‌لایت مخفف نور روز (DAY LIGHT) است که یک چراغ روشنایی در خودرو است که در هنگام حرکت خودرو به‌طور خودکار روشن می‌شود و نور سفید، زرد یا نارنجی ساطع می‌کند. هدف دی‌لایت این است که خودرو را در شرایط روز روشن و در روز برای سایر رانندگان در جاده قابل مشاهده‌تر کند. از طرف دیگر، چراغ‌های جلو برای روشنایی در شب یا شرایط کم نور استفاده می‌شوند و نور سفید یا زرد ساطع می‌کنند. هدف چراغ‌های جلو این است که به راننده کمک کند تا جاده یا محیط اطراف آن را ببیند و همچنین قصد خود را به سایر کاربران جاده نشان دهد.

دی‌لایت معمولاً در چراغ‌های جلو و چراغ‌های عقب خودرو ادغام می‌شوند و هنگامی‌که چراغ‌های اصلی در حال استفاده هستند خاموش می‌شوند.

به‌طورکلی چراغ‌های جلو دارای حالت‌های مختلف مانند نور پایین، نور بالا و چراغ‌های مه شکن هستند. دی‌لایت ها از سال 2011 برای همه خودروهای جدید عرضه‌شده در اتحادیه اروپا و از 2012 برای کامیون‌ها و اتوبوس‌های جدید اجباری هستند. برخی از کشورها مانند کانادا، نروژ و سوئد نیز سال‌ها است که دی‌لایت را الزامی کرده‌اند. ولی استفاده از چراغ جلو تقریباً در تمام کشورها در شب و یا در شرایط نامساعد جوی الزامی است.

آیا همه ماشین های جدید دارای چراغ روز یا دی‌لایت هستند؟

خیر، همه ماشین‌های جدید دارای چراغ روز یا دی‌لایت نیستند. قوانین اتحادیه اروپا مقرر کرده است که همه خودروهای جدید که از سال 2011 به فروش می‌رسند، باید دارای دی‌لایت باشند. بااین‌حال، خودروهای جدیدی که قبل از سال 2011 به بازار عرضه شده‌اند، نیازی به نصب دی‌لایت ندارند. این قانون تنها برای مدل‌هایی که از آن زمان به بعد معرفی شده‌اند اعمال می‌شود.

آیا چراغ‌های روشنایی در روز خودرو (دی‌لایت) با چراغ‌های مه شکن یکسان است؟

خیر، چراغ‌های روشنایی در روز خودرو با چراغ‌های مه‌شکن متفاوت هستند. چراغ‌های مه‌شکن برای بهبود دید در شرایط مه‌آلود یا ابری طراحی شده‌اند، زیرا نوری کم‌زاویه و گسترده تولید می‌کنند که از مه نفوذ می‌کند. آنها معمولاً پایین‌تر از چراغ‌های جلو قرار دارند و رنگ زرد یا سفید دارند. 

در مقابل، چراغ‌های روشنایی در روز خودرو (دی‌لایت) برای افزایش دید سایر رانندگان و عابران در طول روز طراحی شده‌اند. آنها معمولاً LED هستند که مصرف برق بسیار پایینی دارند و در هنگام روشن بودن هیچ فشاری به باتری خودرو وارد نمی کنند.

در مجموع، چراغ‌های روشنایی روز خودرو و چراغ‌های مه‌شکن کاربردهای مختلفی دارند و نباید به جای یکدیگر استفاده شوند.