دلایل سوختن لامپ ماشین + راه حل جلوگیری از آن

372 بازدید 26 آبان 1402 زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
دلایل سوختن لامپ ماشین + راه حل جلوگیری از آن

تصور کنید که در حالی که یک شب دیر وقت به خانه رانندگی می‌کنید، متوجه شوید که یکی از چراغ‌های جلو شما سوخته است. با خود فکر می کنید: "عجیب است، من همین چند وقت پیش آن لامپ را عوض کردم." بدیهی است که این موضوع نگران کننده است، زیرا رانندگی در شب یا در هوای نامساعد با فقط یک چراغ جلو خطرناک است. در این نوشته به دلایل سوختن لامپ ماشین اشاره خواهیم داشت.

تعویض مداوم لامپ‌های چراغ جلو نه تنها دردسرساز است، بلکه نشان‌دهنده این است که ممکن است مشکل اساسی در خودرو شما وجود داشته باشد. در ادامه به بررسی برخی از علل سوختن زودرس لامپ چراغ جلو می پردازیم.

لرزش

لرزش

لامپ های هالوژن دارای رشته های سیم تنگستن بسیار ظریفی در داخل هستند که هنگام گرم شدن نور ساطع می کنند. حتی در شرایط ایده آل، رشته می تواند شکسته شود و شما را در تاریکی رها کند. لرزش ناشی از رانندگی در جاده‌های ناهموار، چاله‌ها و دست‌اندازها باعث کاهش عمر مفید رشته می‌شود.

برخی از علل لرزش ممکن است به دلیل نقص در ساختار چراغ جلو شما باشد. اگر لامپ به طور محکم در مجموعه چراغ نصب نشده باشد، حتی در شرایط رانندگی معمولی نیز لرزش خواهد داشت.

به طور مشابه، اگر محفظه چراغ به طور محکم به ماشین شما متصل نباشد، کل محفظه، از جمله لامپ و رشته، در هنگام رانندگی لرزش خواهد داشت و عمر مفید رشته را کاهش می دهد. حتی اگر به طور محکم به ماشین شما وصل شده باشد، لرزش محفظه چراغ ممکن است در صورتی رخ دهد که یکی یا هر دو چرخ جلو از تعادل خارج باشند. اگر احساس لرزش در فرمان خود دارید، این ممکن است عامل مؤثری در خرابی های متوالی لامپ باشد.

رگولاتور ولتاژ معیوب

رگولاتور ولتاژ یک قطعه مهم الکتریکی برای یک وسیله نقلیه است. به طور خلاصه، حداکثر مقدار ولتاژ را که در کل سیستم سیم کشی جریان دارد محدود می کند. به این ترتیب، مقدار ایمن و قابل استفاده برق را برای استفاده اجزا فراهم می کند. بنابراین، اگر در رگولاتور ولتاژ خود مشکل دارید، احتمالاً بر روی لامپ های چراغ خطر، جلو یا پروژکتور خودرو شما تأثیر می گذارد. این به این دلیل است که جریان برق ثابت نخواهد بود و ممکن است رشته لامپ را بسوزاند.

لمس کردن لامپ

لمس کردن لامپ

لامپ های چراغ جلو که در دماهای بالا کار می کنند، مانند لامپ های هالوژن و HID، از یک پوشش شیشه ای کوارتز مخصوص برای تحمل دمای کار بالا استفاده می کنند. در صورت نیاز به لمس شیشه لامپ، همیشه باید از دستکش استفاده کنید یا از یک پارچه یا حوله کاغذی استفاده کنید. اگر شیشه را با انگشتان خالی خود لمس کنید، روغن پوست شما به شیشه می چسبد و ممکن است در هنگام روشن بودن لامپ، نقاط داغی روی شیشه ایجاد شود که منجر به گرمایش ناموزون و احتمالاً شکستن شیشه می شود.

تغییرات دمایی شدید

تغییرات دمایی شدید

حرارت برای اینکه رشته چراغ جلو نور ساطع کند ضروری است؛ با این حال، هر چه رشته داغ‌تر شود، دوام کمتری دارد. اگر شبانه بیش از حد رانندگی می‌کنید افزایش زمان روشن بودن چراغ ها، رشته را تا دمای بالاتر گرم می کند و ممکن است باعث شکستگی زودرس رشته شود.

اگر اغلب در منطقه‌ای با دمای سرد رانندگی می‌کنید، ممکن است عمر مفید چراغ شما کاهش یابد. رشته های لامپ در شرایط سرد شکننده‌تر می‌شوند و بیشتر در معرض شکستگی قرار می‌گیرند، به خصوص اگر با لرزش ناشی از جاده‌های ناهموار و چاله ها همراه باشد.

کیفیت پایین لامپ‌ها

لامپ‌ ارزان‌قیمت به هیچ وجه در استاندارد لامپ‌های رده بالا قرار نمیگیرد. رشته‌های روی لامپ از یک سیم تنگستن بسیار نازک ساخته شده‌اند که ممکن است در صورت کیفیت پایین در کمترین زمان از کار بیفتند. لرزش‌ها دلایل رایجی هستند که باعث خرابی این لامپ‌های ارزان‌تر می‌شوند. همچنین، کیفیت پایین سیم تنگستن می‌تواند به خصوص در صورت وجود جریان ناهموار ولتاژ در رگولاتور از کار بیفتد. 

روشن کردن چراغ‌های جلو قبل از روشن کردن خودرو

روشن کردن چراغ‌های جلو قبل از روشن کردن خودرو

هنگام روشن کردن وسیله نقلیه خود، چه با چرخاندن کلید یا فشار دادن دکمه استارت، بسیاری از خودروها برق را از لوازم جانبی روشن منحرف می‌کنند تا حداکثر برق را به موتور اختصاص دهند. اگر چراغ‌های جلو را قبل از روشن کردن وسیله نقلیه روشن کنید، چراغ‌ها خاموش می‌شوند و سپس با روشن شدن موتور دوباره روشن می‌شوند. این چرخه سریع روشن-خاموش-روشن ممکن است عمر لامپ‌های چراغ جلو را کوتاه کند.

چکه کردن آب به داخل محفظه چراغ

هرگونه نشانه‌ای از بخار داخل محفظه چراغ جلو است نشان دهنده نشت آب به داخل محفظه است. آب و برق با هم مخلوط نمی‌شوند و هرگونه تقطیر ممکن است باعث اتصال کوتاه و در نتیجه خرابی و سوختن لامپ ماشین شود. همچنین، هرگونه بخار آبی که با لامپ داغ تماس پیدا کند ممکن است باعث شکستن لامپ و از کار افتادن آن شود.

 

سوالات متداول

عمر مفید چراغ‌های جلو چقدر است؟

اکثر چراغ‌های جلو هالوژن به طور کلی حدود دو سال بدون مشکل برای شما کار خواهند کرد! البته این مورد به میزان استفاده شما از این چراغ‌های جلو هم بستگی دارد. چراغ‌های جلو LED به طور واقع بینانه تا زمانی که خودرو کار می‌کند و احتمالاً بیشتر از آن کار می‌کنند، زیرا مانند لامپ‌های هالوژن رشته ندارند.

آیا باید هر دو لامپ چراغ را همزمان تعویض کنم؟

تعویض هر دو لامپ به طور همزمان واقعاً ضروری نیست و می‌توانید آن‌ها را یکی یکی عوض کنید. با این حال، اگر نوع لامپ‌ها را تغییر می‌دهید، به طور کلی باید هر دو را تغییر دهید، زیرا رنگ‌ها کمی متفاوت خواهند بود.